Αναγνώστες

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2013

Τι πρέπει να γνωρίζετε όταν ταξιδεύετε με Αεροπλάνο, Πλοίο και Τρένο


Τι πρέπει να γνωρίζετε όταν ταξιδεύετε με Αεροπλάνο, Πλοίο και Τρένο.

Ταξιδεύοντας με Αεροπλάνο
Αν ταξιδεύετε λοιπόν αεροπορικώς, τότε θα πρέπει να είστε ιδιαιτέρα προσεχτικοί, αλλά και ενήμεροι για τα ακόλουθα:
  • Αν έχετε εισιτήριο, φθάσετε την καθορισμένη ώρα και πραγματοποιήσετε τον έλεγχο εισιτηρίου έγκαιρα, αλλά η αεροπορική εταιρία, εφόσον ανήκει σε χώρα της Ε.Ε., αρνηθεί την επιβίβασή σας λόγω έκδοσης υπεράριθμων εισιτηρίων, αντικατάστασης αεροσκάφους με μικρότερο και ασφάλειας επιβατών, έχετε δικαίωμα :
  • αποζημίωσης από 250€ έως και 600€ ανάλογα με τα χιλιόμετρα της πτήσης σας ή
  • επιλογής μεταξύ επιστροφής της τιμής του εισιτηρίου και εναλλακτικής πτήσης
  • διαμονής σε ξενοδοχείο, γεύματα και αναψυκτικά
  • Αν η πτήση ακυρωθεί με ευθύνη της αεροπορικής εταιρίας δικαιούστε:
  • Αποζημίωση σύμφωνα με τα ανωτέρω αναφερόμενα ποσά, εκτός αν πριν το ταξίδι είχατε εγκαίρως ενημερωθεί (δύο εβδομάδες νωρίτερα) ή μετά από ενημέρωση 1 με 2 εβδομάδες πριν σας δόθηκε δυνατότητα εναλλακτικής μεταφοράς στον προορισμό σας με διαφορά μικρότερη των 2 ωρών από την προγραμματισμένη πτήση ή τέλος, ενημερωθήκατε λιγότερο από 1 εβδομάδα πριν αλλά η πτήση που προτείνεται αναχωρεί το πολύ 1 ώρα μετά την προγραμματισμένη
  • Διαμονή σε ξενοδοχείο, όταν μεσολαβεί διανυκτέρευση
  • Γεύματα και αναψυκτικά
  • Αν η πτήση καθυστερήσει περισσότερο:
  • των 2 ωρών για όλες τις πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ
  • των 3 ωρών για πτήσεις εντός Ε.Ε. άνω των 1.500 χλμ και μέχρι 3.500 χλμ για όλους τους προορισμούς
  • των 4 ωρών για όλες τις άλλες πτήσεις
…τότε έχετε δικαίωμα:

  • Διαμονής σε ξενοδοχείο (διανυκτέρευση) και μεταφοράς από και προς το αεροδρόμιο
  • Δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά
  • Αν οι αποσκευές χάθηκαν ή καταστράφηκαν σε ένα αεροπορικό ταξίδι δικαιούστε:
  • Αποζημίωση 36,38€ ανά κιλό για ταξίδι στο εξωτερικό και 11,73€ ανά κιλό για ταξίδι στο εσωτερικό, ανάλογα με το βάρος των αποσκευών σας, το οποίο σημειώνεται στο ειδικό χαρτάκι (ticket) που επικολλάται στο εισιτήριό σας.
  • Στην περίπτωση που το περιεχόμενο των αποσκευών σας είναι μεγάλης αξίας είναι προτιμότερο και ασφαλέστερο για σας να το δηλώσετε πριν ταξιδέψετε, ώστε σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής να αποζημιωθείτε για ότι έχτε δηλώσει
  • Αν κατά τη διάρκεια της πτήσης πάθετε κάποιο ατύχημα έχετε δικαίωμα:
  • Πλήρους αποζημίωσης από την αεροπορική εταιρία, χωρίς να έχει σημασία ο τόπος, όπου σημειώθηκε το ατύχημα
  • Σε προκαταβολές ποσών (το αργότερο μέσα σε 15 μέρες – όχι κατωτέρω των 20.000,00€ ανά επιβάτη σε περίπτωση 8ανάτου) προκειμένου να καλύψετε τυχόν έξοδα, που ενδέχεται να προκύψουν
  • Αν η ζημία προκλήθηκε εξ ολοκλήρου ή εν μέρει από αμέλεια του επιβάτη η αεροπορική εταιρεία ενδέχεται να περιορίσει την ευθύνη της ή και να απαλλαγεί από αυτή.
Ταξιδεύοντας με Πλοίο

Δικαιώματα και υποχρεώσεις των καταναλωτών στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
 Με το νόμο 3709/2008 ρυθμίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις όσων ταξιδεύουν με πλοίο. Μοιάζει απίστευτο, αλλά είναι πραγματικότητα: Σε μία χώρα, όπως η Ελλάδα, με τέτοιο μεγάλο αριθμό νησιών, και άρα θαλασσίων συγκοινωνιών, δεν υπήρχαν σε κανένα νομικό κείμενο συγκεντρωμένα και αναγνωρισμένα τα δικαιώματα των επιβατών πλοίων. Δεν σημαίνει βέβαια ότι ο συγκεκριμένος νόμος λύνει όλα τα προβλήματα ή ότι κατοχυρώνει πλήρως τον καταναλωτή – επιβάτη πλοίου. Από το τίποτε όμως είναι κάτι…

Προσπαθήσαμε λοιπόν, όσο πιο σύντομα και περιεκτικά γίνεται, να σας ενημερώσουμε για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις σας ως επιβατών πλοίων.

Διευκρινιστική σημείωση: με την λέξη «ναύλος» εννοείται το χρηματικό ποσό που αναγράφεται στο εισιτήριο, χωρίς τις κρατήσεις υπέρ τρίτων και τον Φ.Π.Α.

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ…

Διαφορές σχετικά με τη θέση ή τον τύπο της καμπίνας

Όταν δεν μας παρασχεθεί από τον μεταφορέα η συμφωνημένη θέση/τύπος καμπίνας, έχουμε δικαίωμα:

  • Υπαναχώρησης από τη σύμβαση και επιστροφή του διπλάσιου της αξίας του ναύλου ή
  • Να ταξιδέψουμε σε θέση κατώτερη από τη συμφωνημένη, με επιστροφή του διπλάσιου της διαφοράς της αξίας
  • Αν ταξιδέψουμε σε ανώτερη θέση, δεν υποχρεούμαστε να αποδώσουμε τη διαφορά, εκτός εάν το έχουμε ζητήσει εμείς, οπότε καταβάλλουμε το μισό της διαφοράς
Περιπτώσεις ακύρωσης/τροποποίησης του εισιτηρίου εκ μέρους του επιβάτη

Εάν αποφασίσουμε να ματαιώσουμε το ταξίδι μας, πρέπει να γνωρίζουμε ότι έχουμε δικαίωμα:

  • Επιστροφής του 50% του ναύλου συν κρατήσεις υπέρ τρίτων και ΦΠΑ, εφόσον επιστρέψουμε το εισιτήριο έως και 12 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα απόπλου
  • Επιστροφής του 75% του ναύλου συν κρατήσεις υπέρ τρίτων και ΦΠΑ, εφόσον επιστρέψουμε το εισιτήριο έως και 7 ημέρες πριν την προγραμματισμένη ώρα απόπλου
  • Επιστροφής ολόκληρου του ναύλου συν κρατήσεις υπέρ τρίτων και ΦΠΑ, εφόσον επιστρέψουμε το εισιτήριο έως και 14 ημέρες πριν την προγραμματισμένη ώρα απόπλου
  • Επιστροφής ολόκληρου του ναύλου συν κρατήσεις υπέρ τρίτων και ΦΠΑ, ανεξάρτητα από το χρόνο ειδοποίησης του μεταφορέα, όταν για λόγους ανωτέρας βίας, ιδίως για λόγους υγείας που αποδεικνύονται εγγράφως, αδυνατούμε να ταξιδέψουμε την προγραμματισμένη ημέρα και ώρα
Έχουμε επίσης το δικαίωμα τροποποίησης του εισιτηρίου, εφόσον διατίθενται θέσεις για το ίδιο ή άλλο ταξίδι έως και 24 ώρες πριν τον προγραμματισμένο απόπλου (εάν η αξία του νέου εισιτηρίου είναι χαμηλότερη, δε δικαιούμαστε επιστροφή της διαφοράς).

Προσοχή! Δεν έχουμε δικαίωμα να ακυρώσουμε με τους παραπάνω όρους ήδη τροποποιημένο εισιτήριο στο χρονικό διάστημα 14 ημερών πριν την αρχική ημερομηνία του ταξιδιού.
 
Αποσκευές

Δικαιούμαστε να μεταφέρουμε χειραποσκευές βάρους μέχρι 50 κιλών χωρίς ιδιαίτερο ναύλο.
Ο μεταφορέας ευθύνεται για τη φθορά ή την απώλεια των αποσκευών εντός του πλοίου, εφόσον αυτές παραδίδονται για φύλαξη και εκδίδεται σχετική απόδειξη.

 Καθυστέρηση απόπλου

Σε περίπτωση καθυστέρησης απόπλου λόγω βλάβης ή ζημιάς του πλοίου ή γενικότερα λόγω υπαιτιότητας του μεταφορέα, έχουμε δικαίωμα:

  • Υπαναχώρησης από τη σύμβαση και επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου επιβάτη και οχήματος ή
  • Να διαμείνουμε στο πλοίο όλο το διάστημα καθυστέρησης και να προωθηθούμε στον προορισμό μας με το ίδιο ή το πρώτο διαθέσιμο πλοίο με μέριμνα του μεταφορέα
  • Να λάβουμε τροφή εφόσον η καθυστέρηση εκτείνεται πέραν των 4 ωρών ή κατάλυμα στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο εφόσον ο αναμενόμενος χρόνος είναι η επόμενη μέρα της προγραμματισμένης ώρας και μεσολαβούν τουλάχιστον 6 ώρες
  • Να λάβουμε το 25% ή 50% του ναύλου εφόσον προωθηθήκαμε στον προορισμό μας με το ίδιο ή άλλο πλοίο με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ή 6 ώρες αντίστοιχα
  • Να λάβουμε αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη καθώς και το ναύλο οχήματος εφόσον δεν προωθηθούμε στον προορισμό μας εντός 24 ωρών.
Καθυστέρηση – διακοπή ταξιδιού- απώλεια ανταπόκρισης

Σε περίπτωση καθυστέρησης του ταξιδιού λόγω βλάβης ή ζημίας κατά τη διάρκεια του πλου ή λόγω υπαιτιότητας του μεταφορέα, έχουμε δικαίωμα:

  • Ακύρωσης του εισιτηρίου και επιστροφής του ναύλου επιβάτη - οχήματος για το υπολειπόμενο τμήμα διαδρομής ή
  • Να συνεχίσουμε το ταξίδι και σε περίπτωση καθυστερημένης αύξησης στον προορισμό μας πέραν των 3 ή 6 ωρών, την επιστροφή του 25% ή 50% του ναύλου αντίστοιχα
Σε περίπτωση διακοπής του ταξιδιού σε ενδιάμεσο λιμάνι έχουμε δικαίωμα:
  • Να συνεχίσουμε το ταξίδι και σε περίπτωση καθυστερημένης άφιξης στον προορισμό μας πέραν των 3 ή 6 ωρών, την επιστροφή του 25% ή 50% του ναύλου αντίστοιχα
  • Αν δεν ασκήσουμε το δικαίωμα ακύρωσης του εισιτηρίου, να λάβουμε τροφή και κατάλυμα στην περίπτωση που ο αναμενόμενος χρόνος αναχώρησης είναι η επόμενη ημέρα και μεσολαβούν 6 ώρες και
  • Να λάβουμε αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη
Σε περίπτωση που λόγω βλάβης ή ζημιάς του πλοίου ή λόγω υπαιτιότητας της εταιρίας χάσουμε το πλοίο ανταπόκρισης και δεν μπορέσουμε να συνεχίσουμε το ταξίδι μας, έχουμε δικαίωμα:
  • Να προωθηθούμε στον προορισμό μας με μέριμνα του μεταφορέα
  • Να λάβουμε τροφή και κατάλυμα στο λιμάνι ανταπόκρισης, εάν πρόκειται να αναχωρήσουμε την επόμενη ημέρα και μεσολαβούν 6 ώρες
Απαγόρευση απόπλου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

Σε αυτήν την περίπτωση έχουμε δικαίωμα:
  • Να τροποποιήσουμε το εισιτήριό μας σχετικά με την ημερομηνία του ταξιδιού
  • Να διαμείνουμε στο πλοίο εφόσον οι συνθήκες σύμφωνα με την κρίση του πλοιάρχου το επιτρέπουν
  • Να ακυρώσουμε το εισιτήριο και να μας επιστραφεί ο αναλογών ναύλος
Ακύρωση ταξιδιού

Αν το ταξίδι ακυρωθεί με υπαιτιότητα του μεταφορέα, έχουμε δικαίωμα:
  • Αποζημίωσης για κάθε ζημία, εκτός εάν ενημερωθούμε από το μεταφορέα 1 εβδομάδα πριν την προγραμματισμένη αναχώρηση και μας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου ή ενημερωθούμε 12 ώρες πριν και προωθηθούμε στον προορισμό μας με άλλο μέσο εντός 12 ωρών
Αν το ταξίδι ακυρωθεί λόγω βλάβης ή ζημιάς του πλοίου, έχουμε δικαίωμα:
  • Είτε να συμφωνήσουμε να προωθηθούμε στον προορισμό μας εντός 24 ωρών είτε να ακυρωθεί το εισιτήριο
  • Να λάβουμε τροφή και κατάλυμα εφόσον δεν πραγματοποιηθούν τα παραπάνω
  • Χρηματική αποζημίωση διπλάσια του ναύλου σε περίπτωση που δεν προωθηθούμε στον προορισμό μας εντός 24 ωρών με υπαιτιότητα του μεταφορέα
Άρνηση επιβίβασης

Σε περίπτωση που ο μεταφορέας υποχρεωθεί να αρνηθεί τη μεταβίβαση ορισμένων επιβατών και ο αριθμός επιβατών που διατίθεται να μην επιβιβαστεί εθελοντικά δεν επαρκεί για να ταξιδέψει το πλοίο με ασφάλεια, οι επιβάτες που δεν τους επιτράπηκε η επιβίβαση έχουν δικαίωμα:
  • Χρηματικής αποζημίωσης τριπλάσιας της αξίας του ναύλου ή
  • Τη μεταφορά του στον προορισμό του, την παροχή τροφής και καταλύματος και ως αποζημίωση την αξία του ναύλου
Άτομα με ειδικές ανάγκες

Άτομα μειωμένης κινητικότητας με ποσοστό αναπηρίας 80% και πάνω δικαιούνται έκπτωση 50% σε όλες τις θέσεις. Η ίδια έκπτωση χορηγείται και στα αναπηρικά ΙΧΕ οχήματα καθώς και στους συνοδούς όσων πάσχουν από παραπληγία-τετραπληγία, τύφλωση, νοητική αναπηρία, αυτισμό και σύνδρομο Down.
Τα άτομα μειωμένης κινητικότητας δικαιούνται να μεταφέρουν δωρεάν κάθε εξοπλισμό ή βοήθημα που απαιτείται για την αυτόνομη μετακίνησή τους, ανεξαρτήτως βάρους.

Περισσότερες πληροφορίες

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την άσκηση των παραπάνω δικαιωμάτων μας, την ικανοποίηση των απαιτήσεών μας και τις καταγγελίες μας καθώς και σχετικά με άλλες διατάξεις του ισχύοντος νόμου, απευθυνόμαστε:
Στις Λιμενικές Αρχές,
Ση Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, τηλ. 1520
Στο Συνήγορο του Καταναλωτή
Στην Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. . 210 330 44 44 Φαξ 210 3300591e-mail info@ekpizo.gr

ΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΜΑΣ…

Εκτός όμως από δικαιώματα, οι επιβάτες έχουμε και υποχρεώσεις. Χρήσιμο είναι να γνωρίζουμε ότι, μεταξύ άλλων, πρέπει: να προσερχόμαστε στο πλοίο μισή ώρα πριν την ώρα απόπλου και αν έχουμε αυτοκίνητο μία ώρα, να τοποθετούμε ογκώδη αντικείμενα σε ειδικούς χώρους και να μην τοποθετούμε τις αποσκευές μας σε καθίσματα ή θέσεις επιβατών, να ελέγχουμε πάντα κατά την έκδοσή του το εισιτήριο και να μην το παραλαμβάνουμε σε περίπτωση λανθασμένης αναγραφής στοιχείων

Οι τιμές στα κυλικεία των πλοίων

Τα κυλικεία των πλοίων διαθέτουν πλήθος προϊόντων των οποίων οι τιμές είναι ελεύθερες. Ωστόσο υποχρεούνται, βάση της παραπάνω Αγορανομικής Διάταξης του Υπυργείου Ανάπτυξης, να αναγράφουν, σε εμφανές σημείο, τα εξής: «Για ορθίους πελάτες διατίθενται εμφιαλωμένα νερά, σάντουϊτς, τόστ, καφέδες και τσάι σε ελεγχόμενες τιμές» και να διαθέτουν προϊόντα αυτά στις εξής τιμές:

Νερό εμφιαλωμένο 500 ml 0,50 €
Νερό εμφιαλωμένο 700 ml 0,70 €
Τόστ με ζαμπόν και τυρί 1,80 €
Σάντουιτς με ζαμπόν και τυρί 1,70 €
Καφές «ελληνικός» 1,60 €
Καφές φίλτρου «γαλλικός» 1,60 €
Καφές «εσπρέσσο» 1,70 €
Καφές στιγμιαίος «φραπέ» 1,60 €
Τσάι 1,60 €

Ταξιδε'υοντας με Τραίνο

Και εδώ φυσικά μπορούν να συμβούν απρόοπτα ……

Αν το ταξίδι ματαιωθεί από υπαιτιότητα του ΟΣΕ ή από ανωτέρα βία δικαιούστε:

  • Την επιστροφή στο ακέραιο του αντιτίμου του εισιτηρίου ή των κομίστρων που έχουμε καταβάλει για τις αποσκευές
  • Αν το ταξίδι δεν πραγματοποιηθεί από επιθυμία ή υπαιτιότητα του επιβάτη έχετε δικαίωμα:
  • Να ζητήσετε επιστροφή του αντιτίμου με παρακράτηση των ακόλουθων ποσοστών υπέρ του ΟΣΕ 20% (αν η αίτηση επιστροφής υποβληθεί μέχρι την προηγούμενη ημέρα της αναχώρησης) / 20% είναι και η παρακράτηση για τα κόμιστρα των αποσκευών 30% (αν η αίτηση υποβληθεί την ημέρα του ταξιδιού και πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας) 50% ( μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας
  • Αν η αμαξοστοιχία καθυστερήσει ή «καταργηθεί» (καθυστέρηση πλέον των 3 ωρών ) δεν δικαιούστε να αξιώσετε αποζημίωση, όμως έχετε το δικαίωμα:
  • Να διακόψετε το ταξίδι σας και να ζητήσετε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου για το τμήμα της διαδρομής που δεν πραγματοποιήθηκε
  • Να συνεχίσετε το ταξίδι σας με το επόμενο δρομολόγιο
  • Να επιστρέψετε ατελώς με το πρώτο τρένο στην αφετηρία και να αξιώσετε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου
  • Σε περίπτωση απώλειας ή βλάβης των αποσκευών χειρός ο ΟΣΕ δεν φέρει ευθύνη για καταβολή αποζημίωσης, παρά μόνο όταν αποδεικνύεται υπαιτιότητά του
  • Υπάρχει ευθύνη του ΟΣΕ για τις αποσκευές που παραλαμβάνει και αποζημιώνει τους επιβάτες για μερική ή ολική απώλεια τους στην πραγματική τους αξία, όταν αποδεικνύεται και μέχρι του ποσού των 1,20€ ανά κιλό.
          Πηγή: ekpizo.gr

Popular Posts

Sponsors