Αναγνώστες

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2013

Χρήσιμες Συμβουλές για τις Διακοπές σας


Χρήσιμες Συμβουλές για τις Διακοπές σας. Γνωρίστε τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά σας.
    Όταν ταξιδεύετε στην Ελλάδα είναι χρήσιμο να γνωρίζετε ότι:
Ως καταναλωτής προστατεύεστε από την ελληνική νομοθεσία  περί προστασίας καταναλωτή για όλες τις συναλλαγές που κάνετε ενώ ταξιδεύετε στη χώρα.
Όλες οι επιχειρήσεις τουριστικές ή μη υποχρεούνται στην έκδοση γραπτών αποδείξεων για το σύνολο του ποσού που εισπράττουν.  Η απόδειξη κατοχυρώνει  τον καταναλωτή σε οποιαδήποτε διεκδίκηση - διαφορά με τις επιχειρήσεις. 
 Οι ξένοι επισκέπτες  πρέπει να έχουν  σε ισχύ την  υγειονομική τους περίθαλψη πριν  από το ταξίδι τους.
Κατά τη διαμονή σας  σε τουριστικά καταλύματα (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια ή διαμερίσματα, οργανωμένες κατασκηνώσεις κτλ.)  ισχύουν τα ακόλουθα (Κανονισμός σχέσεων ξενοδόχων –πελατών ( άρθρο 8 του ν.1652/30-10-86 ΦΕΚ 167Α):
Κατά  τις συναλλαγές σας  με τουριστικά γραφεία (ν. 393/76 ΦΕΚ 199Α31-7-76) αλλά και γραφεία Ενοικιάσεως ΙΧ Αυτ/των (απόφαση 514170/64/95 ΦΕΚ386/Α/10-5-1995) ισχύουν τα ακόλουθα:

·         Το τουριστικό γραφείο είναι υπεύθυνο έναντι του καταναλωτή για όλες τις υπηρεσίες που έχει συμφωνήσει να παρέχει ακόμα και για εκείνες που παράγονται από τρίτους (ξενοδοχεία, κέντρα εστίασης, ενοικίαση αυτοκινήτων κτλ.), εκτός των περιπτώσεων ευθύνης του ίδιου του καταναλωτή,  τρίτου προσώπου ή ανωτέρας βίας.
·         Ο πελάτης του τουριστικού γραφείου και του γραφείου ενοικίασης αυτοκινήτων άνευ οδηγού , πρέπει να έχει έγγραφη ενημέρωση για  τους αναλυτικούς  όρους της παροχής των προϊόντων και υπηρεσιών, πριν προβεί στην αγορά τους.
Συγκεκριμένα, για τα πακέτα οργανωμένων διακοπών και περιηγήσεων (ΠΔ 339/96), τα οποία σύμφωνα με τον νόμο είναι προκαθορισμένος συνδυασμός τουλάχιστον δύο από τα ακόλουθα στοιχεία, ήτοι μεταφοράς, διαμονής ή άλλης παροχής (συμμετοχή σε επαγγελματική, πολιτιστική ή καλλιτεχνική συνάντηση ή εκδήλωση, γεύματα, ξεναγήσεις κτλ.), είναι υποχρεωτική η σύναψη σχετικής σύμβασης  στην οποία να αναφέρονται:
1. Οι όροι των παροχών που περιλαμβάνονται στη σύμβαση αυτή (η τιμή, η κατηγορία του καταλύματος).
2. Τα μέσα μεταφοράς, τα παρεχόμενα γεύματα, το δρομολόγιο, πληροφορίες σχετικά με τα διαβατήρια και τις απαραίτητες θεωρήσεις, προϋποθέσεις ακύρωσης, ξεναγήσεις, εισόδους σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, άλλες υπηρεσίες αναψυχής κτλ).
3. Η  ύπαρξη ασφαλιστικής σύμβασης  στην οποία θα αναφέρεται ρητά ότι σε περίπτωση αφερεγγυότητας  ή πτώχευσης του τουριστικού γραφείου ο καταναλωτής, πέραν των άλλων αξιώσεων, δικαιούται επιστροφής  των καταβληθέντων  και του τρόπου άμεσης καταβολής των εξόδων επαναπατρισμού.

 Ο τουρίστας - καταναλωτής
·         Για την καλύτερη εξυπηρέτησή  του  πρέπει να  ενημερώνεται  σχετικά με τη χρήση των δημοσίων μέσων μεταφοράς του τόπου προορισμού του  και ιδιαίτερα για  το κόστος της διαδρομής, την ισχύ και ακύρωση  εισιτηρίου, τους χρόνους προσέλευσης πριν από την εκκίνηση.
·         Όταν χρησιμοποιεί ταξί πρέπει να γνωρίζει ότι οι οδηγοί υποχρεούνται - εφόσον τους ζητηθεί -  να εκδίδουν θεωρημένες αποδείξεις για το σύνολο του ποσού στις οποίες αναφέρεται ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος και το όνομα του ιδιοκτήτη.
·         Κατά την αγορά προϊόντων τοπικής προέλευσης ή αναμνηστικών  ειδών από διάφορα τουριστικά καταστήματα λαϊκής τέχνης, κοσμηματοπωλεία, κτλ. πρέπει να ζητείται πάντοτε η σχετική απόδειξη αγοράς.

Σε περίπτωση παραλείψεων ή παραβάσεων των ανωτέρω μπορείτε να υποβάλετε παράπονα και καταγγελίες στον  Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού τηλεφωνικά στο 1572  
ή με email: kouremenou_i@gnto.gr

Για Τουριστικές πληροφορίες:
http://www.visitgreece.gr/     email: info@gnto.gr

ή στα τηλέφωνα : 210 3310392, 210 3310716
http://www.oasa.gr ή www.isap.gr ή www.ose.gr

Άλλα χρήσιμα τηλέφωνα που μπορείτε να καλείτε σε περίπτωση ανάγκης:
Πρώτες βοήθειες:  166
Εφημερεύοντα νοσοκομεία, κλινικές, ιατροί & φαρμακεία : 1434
Άμεση δράση: 100
Aστυνομικά τμήματα : 1033
SOS Doctors: 1016 (δεν υπάγονται στη δημόσια περίθαλψη)

για Διαμονή χωρίς ταλαιπωρίες ..

Πριν ξεκινήσετε, φροντίστε οπωσδήποτε να «κλείσετε» έγκαιρα δωμάτιο ή διαμέρισμα. Μην περιμένετε να βρείτε δωμάτιο στο λιμάνι ή το αεροδρόμιο. Εκεί ίσως να γυροφέρνουν κάποιες ύποπτες φιγούρες που θα σας προτείνουν να μείνετε εκεί που κανείς άλλος δεν θέλησε να κάνει κράτηση. Δυστυχώς αν δεχτείτε, πολύ αργά θα καταλάβετε το γιατί. Βρώμικα, παράνομα, ακριβά, επικίνδυνα και απαράδεκτα καταλύματα με ανύπαρκτες υπηρεσίες, συνήθως κρύβονται πίσω από την αθώα ερώτηση «Μήπως ψάχνετε για δωμάτιο;», όταν αυτή γίνεται στο δρόμο. Φροντίστε λοιπόν αρκετό καιρό νωρίτερα να βρείτε κατάλυμα. Άλλωστε υπάρχουν πολλοί τρόποι για να βρείτε το καλύτερο για εσάς: Τουριστικοί Οδηγοί, ειδικά αφιερώματα σε εφημερίδες και περιοδικά, κατάλογοι και φυλλάδια των επίσημων Σωματείων Τουριστικών καταλυμάτων, τουριστικές εκθέσεις, το Internet, τα γραφεία του ΕΟΤ, τουριστικά γραφεία κλπ είναι στη διάθεσή σας με έγκυρες πληροφορίες, φωτογραφίες και τη δυνατότητα της άμεσης επαφής με τον επιχειρηματία – ξενοδόχο.

Πώς όμως γίνεται μια σωστή «κράτηση» που δεν θα κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις;

Πρώτα από όλα σιγουρευτείτε ότι το κατάλυμα είναι νόμιμο (ρωτήστε αν έχει το Ειδικό Σήμα του ΕΟΤ), ότι βρίσκεται ακριβώς στη περιοχή που διαλέξατε και ότι έχει τις προδιαγραφές και τις υπηρεσίες που επιθυμείτε. Μια σίγουρη μέθοδος, είναι να σας δώσουν τις πληροφορίες γνωστοί ή φίλοι σας που έχουν μείνει ή έχουν δει το κατάλυμα. Απαραίτητες ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε είναι για τη κατάσταση του κτιρίου, τη θέα που έχει το δωμάτιο, αν έχει μπαλκόνι, κλιματισμό, τηλεόραση, κουζίνα, λουτρό, πρόσβαση αυτοκινήτου, θόρυβο, συγκοινωνία κλπ. Δείτε οπωσδήποτε φωτογραφίες του κτιρίου και του δωματίου (από το Internet ή από έντυπο υλικό). Αφού συμφωνήσετε και στη τιμή, ζητείστε από την επιχείρηση να σας στείλει (ταχυδρομικά ή με φαξ ή με e-mail) μια φόρμα κράτησης που θα αναφέρει όλες τις παροχές που συμφωνήσατε και στείλτε μια προκαταβολή (συνήθως το 25% του συνολικού ποσού). Μόνο τότε θα είστε σίγουροι ότι θα βρείτε αυτό που φανταστήκατε ότι κλείσατε, αλλιώς .. μπορεί να σας αρνηθούν τα πάντα και να μείνετε στο δρόμο. Ο νόμος αναφέρει για τη περίπτωση αυτή ότι: «H πιο πάνω συμφωνία μεταξύ ξενοδόχου και πελάτη για τη διάρκεια της μίσθωσης είναι ισχυρή, εφόσον υπάρχει σχετικό αποδεικτικό στοιχείο.»

Εκπτώσεις – Επιβαρύνσεις

Στις αναγραφόμενες επίσημες τιμές επιτρέπεται έκπτωση μέχρι 30%, την οποία συνήθως μπορείτε να ζητήσετε σε περιόδους που δεν υπάρχει πολλή τουριστική κίνηση. Αν βέβαια θέλετε δωμάτιο για τη περίοδο 25 Ιουλίου με 25 Αυγούστου … ξεχάστε τη.
Στις τιμές όμως επιτρέπεται και επιβάρυνση κατά 10%, εφόσον παραμείνετε μόνο για μια ή δύο διανυκτερεύσεις. Επίσης σε περίπτωση που ζητήσετε προσθήκη κλίνης, τότε η τιμή επιβαρύνεται κατά 20%.
Μια – δύο μέρες πριν ξεκινήσετε, ξανατηλεφωνήστε στον υπεύθυνο του καταλύματος (θα τον αναφέρουμε για συντομία ξενοδόχο), για να διευκρινίσετε την ώρα και το μέσο άφιξής σας και να σας πει τον ευκολότερο τρόπο να το βρείτε.
Όταν φτάσετε εκεί, ελέγξτε ότι έξω από τη κεντρική είσοδο του κτιρίου, υπάρχει πράγματι η πλαστική πινακίδα με το Σήμα του ΕΟΤ. Σε εμφανές σημείο της υποδοχής, πρέπει να υπάρχει το θεωρημένο αντίγραφο της Δήλωσης τιμών του καταλύματος (τιμοκατάλογος όλων των δωματίων) και το Ειδικό Σήμα του ΕΟΤ (άδεια λειτουργίας). Μέσα στο δωμάτιο ή το διαμέρισμά σας, δείτε αναρτημένο τον ισχύοντα για το τρέχον έτος τιμοκατάλογο του δωματίου ή του διαμερίσματος. Να γνωρίζετε ότι στις αναγραφόμενες τιμές συμπεριλαμβάνονται όλοι οι φόροι και τα τέλη. Επίσης δεν επιτρέπεται να χρεώνονται επιπλέον η χρήση του κλιματιστικού, του ψυγείου, της τηλεόρασης και της κουζίνας, εφόσον αυτά ήδη υπάρχουν στο δωμάτιο ή το διαμέρισμα. Πρέπει να σας παρέχονται όλες οι υπηρεσίες που αναφέρονται στις διαφημιστικές καταχωρήσεις του καταλύματος και φυσικά στη φόρμα κράτησης που υπογράψατε όταν κάνατε τη κράτηση.

Ποια είναι τα δικαιώματά σας;

Το δωμάτιο ή το διαμέρισμα και κοινόχρηστοι χώροι, πρέπει να καθαρίζονται από την επιχείρηση καθημερινά. Ο ιματισμός (σεντόνια και πεσέτες) πρέπει να αλλάζονται τακτικά (2 – 3 φορές την εβδομάδα), ανάλογα με τη κατηγορία του καταλύματος. Πρέπει να υπάρχει ζεστό νερό όλο το 24ωρο και ένα πρόχειρο φαρμακείο.

Ακύρωση κράτησης δωματίου ή διαμερίσματος

Ο νόμος λέει ότι: «Όποιος παραγγείλει δωμάτια προκειμένου να τα χρησιμοποιήσει για προκαθορισμένη χρονική περίοδο και τελικά δεν τα χρησιμοποιήσει για όλη ή μέρος της περιόδου, οφείλει να αποζημιώσει το ξενοδόχο με το μισό της τιμής που συμφωνήθηκε για την περίοδο που δεν τα χρησιμοποίησε. Αν όμως ο πελάτης προειδοποίησε τον ξενοδόχο πριν από 21 τουλάχιστον ημέρες, τότε απαλλάσσεται από την αποζημίωση και ο ξενοδόχος υποχρεούται στην άμεση επιστροφή της προκαταβολής που τυχόν εισέπραξε.
Ο πελάτης οφείλει: α) Nα δεχθεί το δωμάτιο που κρατήθηκε από τον ίδιο ή με εντολή του μέσω τρίτου, εκτός αν τούτο δεν είναι σύμφωνο με την παραγγελία του. β) Nα διατηρήσει το δωμάτιο μέχρι το τέλος του χρόνου που συμφωνήθηκε, διαφορετικά είναι υποχρεωμένος να καταβάλει στον ξενοδόχο αποζημίωση ίση με το μισό του μισθώματος όλων των υπολοίπων ημερών, που αναλογεί στη συμφωνημένη τιμή διανυκτέρευσης.
Tα πιο πάνω ισχύουν και στην περίπτωση που ο πελάτης δεν προσήλθε στο ξενοδοχείο την καθορισμένη ημερομηνία, εκτός από τις περιπτώσεις ανώτερης βίας, που να αποδεικνύεται με αδιάσειστα γεγονότα ή αποδεικτικά στοιχεία.»

Ώρες άφιξης και Αναχώρησης

Τι ώρα μπορείτε να μπείτε στο δωμάτιο και τι ώρα να φύγετε; Συνήθως το νωρίτερο που μπορείτε να μπείτε στο δωμάτιο είναι μετά το μεσημέρι και το αργότερο που θα το αφήσετε μέχρι το μεσημέρι. Αν μείνετε παραπάνω, να ξέρετε ότι θα επιβαρυνθείτε μισή ή μια μέρα ακόμη. Για την ακρίβεια ο νόμος αναφέρει: «H ημέρα της άφιξης υπολογίζεται ολόκληρη ως προς το ενοίκιο, ανεξάρτητα από την ώρα άφιξης. H ημέρα της αναχώρησης δεν υπολογίζεται, αλλά ο πελάτης υποχρεούται να εκκενώσει το δωμάτιο μέχρι την 12η μεσημβρινή ώρα. Παραμονή πέραν από την ώρα αυτή και μέχρι την 18η ώρα υποχρεώνει τον πελάτη στην καταβολή του μισού ενοικίου. Παραμονή πέρα από την 18η ώρα, υποχρεώνει τον πελάτη στην καταβολή ολόκληρου του ενοικίου μιας ημέρας. Aν αρνηθεί ο πελάτης, τότε ο ξενοδόχος δικαιούται να αποβάλει από το δωμάτιο τις αποσκευές του.»

Τι γίνεται στη περίπτωση που δεν βρείτε τα πράγματα όπως σας τα υποσχέθηκαν;

Ο νόμος λέει: «O ξενοδόχος οφείλει να διαθέτει στους πελάτες τα δωμάτια που έχει αποδεχθεί έπειτα από παραγγελία έγγραφη, τηλεγραφική ή με συμβόλαιο - συμφωνητικό. Σε αντίθετη περίπτωση υποχρεούται να εξασφαλίσει τη διαμονή τους σε άλλο ξενοδοχείο της ίδιας τουλάχιστον τάξης και στην αυτή πόλη, που να διαθέτει εν πάση περιπτώσει τις ίδιες ανέσεις και τις προϋποθέσεις διαμονής, όπως αυτές που διαφημίζονται για το δικό του ξενοδοχείο. Στην περίπτωση αυτή ο ξενοδόχος οφείλει να καταβάλει εξ ιδίων τα έξοδα μεταφοράς και την επί πλέον διαφορά τιμής που τυχόν υπάρχει μεταξύ του δικού του και του άλλου ξενοδοχείου. Eφ’όσον τα παραπάνω δεν καταστεί δυνατόν να εξασφαλιστούν, ο ξενοδόχος υποχρεούται να αποζημιώσει τον πελάτη με το σύνολο της τιμής διαμονής και για όλο το χρονικό διάστημα που συμφωνήθηκε.
Για να αποφύγετε τέτοιες καταστάσεις που θα σας χαλάσουν τις διακοπές, κάνετε τη κράτηση εγγράφως και όχι προφορικά.

Θέματα ασφαλείας

Σύμφωνα με το νόμο: «O πελάτης κατά την άφιξή του στο ξενοδοχείο, οφείλει να παραδώσει στον ξενοδόχο τα πολύτιμα ή σημαντικής αξίας αντικείμενα καθώς και τα χρήματα που έχει μαζί του παίρνοντας σχετική απόδειξη. Σε αντίθετη περίπτωση ο ξενοδόχος δεν ευθύνεται για την τυχόν απώλειά τους. Για τα λοιπά αντικείμενα που εισκομίζονται στο ξενοδοχείο από τον πελάτη, ο ξενοδόχος απαλλάσσεται από κάθε ευθύνη, αν η ζημιά ή η απώλεια οφείλεται σε αμέλεια του πελάτη ή των προσώπων που τον συνοδεύουν, τον επισκέπτονται ή βρίσκονται στην υπηρεσία του. Eπίσης ο ξενοδόχος απαλλάσσεται από κάθε ευθύνη, αν η βλάβη, η καταστροφή ή η απώλεια οφείλεται σε ανώτερη βία (σεισμός, πυρκαϊά κλπ).»

Ποιες είναι οι υποχρεώσεις σας: 

Μέσα στο δωμάτιό σας δεν επιτρέπεται να παρασκευάζετε ή να τρώτε φαγητά, να χρησιμοποιείτε καμινέτα, ηλεκτρικές συσκευές (εκτός από ξυριστική μηχανή), να πλένετε ρούχα, να μετακινείτε έπιπλα, να βάζετε καρφιά στους τοίχους, να έχετε ζώα, να βάζετε δυνατά τη μουσική ή να κάνετε συγκεντρώσεις που ενοχλούν τους άλλους πελάτες, να παίρνετε έξω από το δωμάτιο πεσέτες ή σεντόνια. Αν νοικιάσετε διαμέρισμα με κουζίνα, τότε επιτρέπεται να παρασκευάζετε φαγητά.
O πελάτης του ξενοδοχείου είναι υπεύθυνος για κάθε βλάβη ή ζημία που έγινε στο ξενοδοχείο και οφείλεται σ' αυτόν ή τους επισκέπτες του ή σε κάθε άλλο πρόσωπο, για το οποίο ευθύνεται ο πελάτης.
Κατά την άφιξή σας πρέπει να δώσετε τα στοιχεία σας και φυσικά να συμπεριφέρεστε με ευγένεια στο προσωπικό.
Σε περίπτωση που θεωρηθείτε ανεπιθύμητοι, ο ξενοδόχος δικαιούται να απαιτήσει να εγκαταλείψετε το κατάλυμα μέσα σε 24 ώρες.

Τελευταία συμβουλή:

Εάν σας προτείνουν να μείνετε σε δωμάτιο ή διαμέρισμα στο οποίο δεν υπάρχει Τιμοκατάλογος (καρτέλα) του τρέχοντος έτους θεωρημένος και σφραγισμένος από την αρμόδια αρχή, μην δεχτείτε να μείνετε. Το κατάλυμα είναι προφανώς παράνομο και δεν ισχύουν οι απαραίτητες προδιαγραφές ασφάλειας και υγιεινής, επιπλέον οι διακοπές σας μπορεί να καταστραφούν αφού σε πιθανούς ελέγχους των αρμοδίων υπηρεσιών, θα ταλαιπωρηθείτε με προσαγωγές στις υπηρεσίες για καταθέσεις ή ακόμη και με απόδοση κατηγοριών για παράνομες συναλλαγές.

       Πηγή: fede.gr

Popular Posts

Sponsors